L’Ajuntament l’està donant des de fa mesos
16/03/2018. Des de fa unes setmanes, part de la ciutadania està rebent una comunicació relativa a la regularització dels valors cadastrals de les seves propietats i en funció d’això un avís de pagament per la liquidació de l’IBI que es deriva d’aquesta regularització. Davant d’aquesta situació l’Ajuntament, des del seu servei de Gestió Tributària, està oferint assessorament i atenció personalitzada a tothom que ho sol·licita. Us donem a continuació resposta a les preguntes més habituals que es produeixen en les reclamacions i consultes rebudes. Per què he rebut una regularització de l’IBI dels darrers 4 anys? • Perquè durant el 2017 el Ministeri d’Hisenda va fer una regularització del Cadastre a Vallirana. • En aquesta regularització s’ha detectat que hi havia elements immobiliaris no declarats i, per tant, que no constaven en el Cadastre. • El Cadastre informa a l’Ajuntament de Vallirana dels nous valors cadastrals i l’Ajuntament té l’obligació de regularitzar l’IBI en funció dels nous valors i amb caràcter retroactiu de 4 anys. Per què em cobren interessos? • Perquè els propietaris són els que tenen l’obligació de declarar al Cadastre l’alta de les construccions. Com que l’alta es fa d’ofici per part del Cadastre es genera un deute tributari pel nombre d’exercicis no prescrits (els darrers 4 anys). • Perquè els elements immobles que no constaven en el Cadastre s’havien d’haver declarat en el seu moment. Però, com és que no ens han avisat? • Sí que es va avisar. Durant el 2017 el Ministeri d’Hisenda, des de la Direcció general de cadastre de Barcelona, va enviar cartes certificades on s’informava que s’havia obert un expedient de regularització cadastral i es cobraven 60 € de taxa per l’obertura de l’expedient. • En aquesta carta, extremadament tècnica, s’informava també que el període d’al·legacions era fins al 31 de desembre de 2017. • Durant aquest període, al servei de gestió tributària de l’Ajuntament es van atendre més de 400 persones amb dubtes relacionats amb l’expedient de regularització cadastral comunicat des de la Direcció General de Cadastre dependent del Ministeri d’Hisenda. Què es pot fer una vegada rebuda la notificació de liquidació de l’IBI corresponent als exercicis no prescrits? • Cal comprovar que els imports siguin correctes i atendre el rebut dins del període fixat a la liquidació. • El pagament no es pot fer per domiciliació bancària ni a l’Oficina de Gestió Tributària (ORGT) de la Diputació, cal fer-ho a les entitats bancàries que s’especifiquen en la notificació. • Es pot fraccionar o ajornar el seu pagament. Per fer-ho cal sol·licitar-ho a l’ORGT de la Diputació de Barcelona, situada al c/ Major, 300. Cal recordar que l’Ajuntament va aprovar l’ordenança corresponent que permet facilitar el pagament segons el següent barem: o a. Els deutes d’import principal fins a 1.500,00 € es podran fraccionar per un període màxim de 24 mesos. o b. Els deutes d’import principal de 1.501,00 € fins a 3.000,00 € es podran fraccionar per un període màxim de 36 mesos. o c. Els deutes d’import principal superiors a 3.001,00€ es podran fraccionar per un període màxim de 48 mesos. Què cal fer després? • Es recomana comprovar amb el Cadastre que la regularització que s’ha fet sigui correcta. I en cas que no ho sigui, interposar reclamació a l’Oficina del Cadastre. En cas que la reclamació sigui efectiva, l’import de l’IBI s’ajustarà a la realitat i alhora es podrà reclamar el retorn de la quantitat pagada de més amb interessos. Com puc comprovar si la regularització cadastral feta és correcta? • Gerència Territorial de Cadastre de Barcelona: Travessera de Gràcia, 58, bxs. (entre Balmes i Aribau, Barcelona). Es pot sol·licitar cita prèvia al telèfon 902373635 o al web www.catastro.meh.es. • Anant al Servei de Gestió Tributària de l’Ajuntament (c/ Major, 329, primera planta), on cal portar tant la carta inicial de comunicació d’obertura de l’expedient cadastral com la notificació de pagament de regularització de l’IBI. En quin horari puc anar a l’Ajuntament a informar-me’n? • En l’horari habitual d’atenció al públic: de dilluns a divendres al matí, de 8.30 a 14.30 h, i també els dijous a la tarda, de 16.30 a 19 h. • Sol·licitant cita prèvia. Si es vol estalviar les estones d’espera que a vegades es generen, es pot sol·licitar cita prèvia al telèfon 93 683 08 10 a l’extensió 1131 o per correu-e a l’adreça casasci@vallirana.cat. Per a qualsevol dubte pot contactar amb el servei de Gestió Tributària de l’Ajuntament.