El projecte de coeducació inicia una nova edició
Des d’Igualtat i amb la col·laboració d’altres regidories, Policia Local, Biblioteca, CAP i Mossos d’Esquadra
Ja està actiu el projecte de coeducació, liderat des de la regidoria d’Igualtat amb la col·laboració d’Educació, Joventut, Serveis Socials, Policia Local, Biblioteca Josep M. López-Picó, Salut (CAP) i Mossos d’Esquadra. Aquest es el segon curs que el projecte està en marxa i ha tingut una molt bona rebuda i avaluació per part de tots els centres.
Carros de la coeducació
Durant aquest mes d’octubre s’està fent entrega dels “carros de la coeducació” a totes les escoles del municipi. Projecte conjunt amb la biblioteca municipal, que dota a tots els centres d’una trentena contes per treballar els diferents aspectes de la coeducació: cos i sexualitat, diversitat, referents de dones i estereotips. Aquest any es fa l’entrega en format exposició davant tot el claustre de cada centre per a que tot el professorat conegui el carro i pugui fer ús del seu potencial.
Xerrades i tallers
Una altra de les accions que es proposa són tallers i xerrades per a tots els cursos. Durant el mes d’octubre i novembre es realitzaran tallers per trencar amb els estereotips de gènere, veient-los com la base de les violències masclistes. Així l’alumnat de segon de primària podrà assistir a un espectacle de contes desexplicats, els de 6è un taller a l’aula per trencar estereotips i els de 2n d’ESO un taller per reflexionar a través del rol de gènere els privilegis i les necessitats de nois i noies per separat.
Al mes de novembre, responent a les necessitats detectades pels centres es faran dos tallers adreçats a les famílies “Per on començo?” Per resoldre dubtes sobre com i què parlar de sexualitat amb els nens i nenes d’entre 6 i 12 anys.
Durant els següents trimestres es realitzaran altres tallers dinamitzats des dels propis centres o bé per agents externs.
Què és la coeducació?
La coeducació és una pedagogia que parteix d’una perspectiva feminista interseccional. Això, vol dir, entre d’altres, que entén que tot procés d’aprenentatge està en relació amb el context social i que els processos de socialització, en especial el procés de socialització de gènere, influeix en el desenvolupament de les persones. Així, la coeducació posa el focus en les normes socials de sexe-gènere-desig, i en com interseccionen amb altres eixos d’exclusió social (classe, racialització, capacitats...), i tracta de desfer aquestes normes per poder crear altres imaginaris on les persones puguin sentir-se més lliures i crear normes que cuidin i que excloguin o limitin.
En concret, la coeducació proposa:
- Trencar amb els estereotips i les normes socials de gènere i empoderar les dissidències i les nenes/noies/dones
- Posar llum sobre les violències derivades del sistema sexe-gènere-desig des de la mirada interseccional
- Revalorar les cures posant al centre la vulnerabilitat de la vida
- Potenciar la connexió amb les emocions i els cossos